Tuesday, September 17, 2013

TIP-TIP UNTUK MENJIMATKAN PEGGUNAAN MINYAK PETROL UNTUK KERETA


LANGKAH 1:

Mengeluarkan barang-barang yang tidak diperlukan daripada but kereta

Dengan mengeluarkan perkara-perkara yang tidak diperlukan atau telah ditinggalkan di dalam kenderaan anda, anda boleh mengurangkan berat badan keseluruhan kereta. Ini termasuk perkara-perkara seperti kotak, buku-buku lama , beg golf, dan juga sebuah rak bumbung yang tidak digunakan. Mengurangkan berat yang tidak perlu dalam kereta akan mengurangkan jumlah tenaga yang diperlukan untuk menggerakkan kereta bersama-sama pada kelajuan yang sama.



Jangan mengisi tangki petrol anda untuk penuh

Setiap liter petrol adalah lebih kurang 0.7kg . Di dalam tangki petrol 50 liter ini bersamaan kepada 35kg tambahan. Jika anda tinggal berhampiran sebuah stesen minyak atau mempunyai sebuah stesen minyak di sepanjang perjalanan harian / mingguan anda, maka menokok setengah -tank atau satu tangki ketiga akan mengurangkan berat badan anda dan meningkatkan ekonomi bahan api anda. Jelas sekali jika anda tidak mempunyai akses yang mudah ke stesen minyak itu berlaku melencong lebih kerap daripada yang diperlukan untuk mengisi minyak tangki anda akan melebihi manfaat daripada beban bahan api ringan.





Pastikan tayar anda  diisi udara secukupnya

Melakukan pemeriksaan atas tayar anda secara tetap , walaupun jumlah yang sedikit tekanan udara kurang daripada tahap yang optimum akan meningkatkan seretan di jalan raya dan mengurangkan ekonomi bahan api anda. Bagi kebanyakan kereta tahap optimum tekanan ialah  kira-kira 28 - 32psi tetapi memeriksa tayar anda sendiri , tahap optimum biasanya dinyatakan di sepanjang thread tayar.



Pastikan enjin anda ditala dan diservis dengan sepatutnya

Enjin akan beroperasi dengan lebih cekap dan membakar bahan api yang kurang untuk mendapatkan output kuasa yang sama daripada enjin buruk ditala. Pastikan selang perkhidmatan anda dalam jumlah yang disyorkan ( biasanya setiap 6-9 bulan), atau lebih kerap.


Menggunakan minyak enjin yang betul

Mengkaji semula garis panduan pengeluar untuk jenis atau jenama minyak enjin yang sesuai untuk kenderaan anda. Minyak sintetik atau organik. Setelah minyak yang sesuai dan menjaga enjin anda mendahului sehingga memastikan bahawa ia adalah sebagai paling berkesan.
Pilih bahan yang sesuai, hanya menggunakan bahan api yang lebih baik jika kereta anda adalah kenderaan berprestasi.

Kebanyakan kereta memerlukan hanya RON91 minimum atau 92 untuk beroperasi dengan cekap . Di Malaysia, kita bernasib baik kerana mempunyai RON95 (petrol oktana yang lebih tinggi) sebagai bahan api oktana minimum kami, dan RON97 iaitu untuk kenderaan berprestasi tinggi. Apakah kenderaan yang berprestasi tinggi ? Sebagai peraturan ibu jari , mana-mana kenderaan yang mempunyai kurang daripada 250PS atau pergi dari 0- 100km / h dalam perlahan daripada 6.0 saat ( ya , 6.0 ! ) Perlu diisi dengan RON95, sebagai kenderaan hanya dengan kuasa yang lebih mampu untuk mendapat manfaat daripada Kedudukan oktana yang lebih tinggi daripada RON97. Saiz enjin yang digunakan untuk menjadi petunjuk yang baik prestasi, tetapi dengan enjin baru turbocharged , PS perlu cara anda untuk pergi.


LANGKAH 2 : MEMANDU DENGAN LEBIH CEKAP

Pastikan rev counter  anda (yang selain daripada speedometer ) di bawah 2500rpm .
Ini adalah cara yang paling berkesan untuk jimat pada bil petrol anda. Dengan sedar menjaga rev counter  di bawah 2500rpm anda boleh menyimpan sehingga 20% bil-bil petrol yang sedia ada.



Memandu dalam gear yang tinggi
Tukar kepada gear yang lebih tinggi sepantas mungkin tanpa meneran enjin atau kotak gear. Gear yang lebih tinggi secara semula jadi menggunakan bahan api kurang daripada gear rendah kerana mereka direka bentuk untuk menggunakan momentum yang sedia ada kereta untuk membantu memandu ke hadapan. Walau bagaimanapun beralih kepada gear yang tinggi terlalu cepat boleh tekanan enjin dan kotak gear. Secara umumnya jika anda melihat kaunter put di atas 1500rpm dan mendengar tidak shuddering ini perlu denda.


Memperlahankan kereta atau berhenti secara beransur-ansur

Brek tidak perlu membazirkan tenaga dan bahan api. Jika anda melihat speed bump atau isyarat merah dari lampu isyarat di hadapan , tidak ada apa-apa lagi keperluan untuk menekan pedal pemecut sebelum brek keras untuk berhenti! Mari kereta memperlahankan sendiri turun secara beransur-ansur , ia tidak seolah-olah sampai ke lampu isyarat merah mana-mana lebih cepat akan membuat ia menjadikan lebih cepat hijau!




Memerhatikan persekitaran anda ketika memandu

Dengan menjadi lebih sedar tentang kelajuan kereta lain serta apa-apa perubahan dalam tingkah laku pengguna jalan raya dari rakan-rakan , anda boleh mengelakkan perlu brek tidak perlu dan terpaksa membelanjakan bahan api untuk mempercepatkan lagi. Ini juga akan membantu meningkatkan keselamatan jalan raya seperti yang anda menjadi pemandu yang lebih berhati-hati dan sedar !

Mematikan enjin anda semasa menunggu di isyarat merah di lampu isyarat
Jika anda datang ke berhenti di persimpangan yang biasa dengan lampu isyarat , dan anda menjangkakan bahawa terpaksa menunggu selama lebih daripada 20 saat, anda boleh menyimpan wang dengan mematikan enjin anda (sesetengah kereta akan mempunyai ini secara automatik , ia memanggil 'berhenti / teknologi Mula '). Anda boleh mengubahnya apabila anda sudah bersedia untuk pergi , jika anda kereta pertama dalam barisan yang anda mungkin perlu berjaga-jaga tambahan! Secara amnya bergantung kepada kereta anda, anda boleh mengharapkan untuk menyelamatkan kira-kira RM0.10 untuk setiap minit yang enjin anda dimatikan ( vs dihidupkan).



Penghawa dingin vs buka tingkap
Hujah biasa adalah bahawa mempunyai penghawa dingin di adalah bahan api yang kurang cekap yang mematikannya dan penggulungan ke bawah tingkap anda. Selain daripada isu keselamatan Malaysia yang jelas dengan luka ke bawah tingkap, ia sebenarnya lebih cekap ( terutama pada kelajuan yang lebih tinggi daripada 60 - 70km / h) untuk mempunyai tingkap turun daripada penghawa dingin di . Ini adalah kerana terdapat daya heret aerodinamik dicipta oleh lubang yang dicipta oleh tingkap yang terbuka.

Langkah 3 – Letak kereta dengan lebih cekap

Memandu di sekitar mencari tempat letak kereta yang boleh menjadi bahan api digunakan dengan cekap. Ini adalah kerana pada kelajuan rendah dan berterusan brek, kecekapan bahan api anda akan kira-kira separuh daripada penggunaan purata anda. Terbaik untuk merancang lebih awal dan mempunyai idea di mana untuk meletakkan sebelum anda sampai ke lokasi. Sebagai peraturan umum , bagi kebanyakan kereta ia memerlukan kos antara 15- 20sen petrol untuk setiap minit yang anda habiskan untuk mencari tempat letak kereta (apatah lagi masa anda hilang) , supaya mengambil kira apabila memilih antara

(1) lebih rendah / tiada kos tetapi sukar untuk mencari tempat letak kereta tempat vs (2) kos parkir yang lebih tinggi dan tempat-tempat yang tersedia.

Friday, September 13, 2013

Memahami Subsidi Tenaga di Malaysia : Satu Hasil Kajian


Artikel ini ialah terjemahan  dengan bantuan Google Translate  iaitu kandungan sebahagian daripada  laporan kajian yang diterbitkan oleh  International Institute For Sustainable Development And IISD’s Global Subsidies Initiative.( www.Iisd.org/gsi)  yang bertajuk  “A Citizens’ Guide to Energy Subsidies
In Malaysia”


Tinjauan subsidi di Malaysia mengikut jenis bahan api


Bahan Api Fosil


Bahan api fosil adalah bahan api yang tidak boleh diperbaharui seperti arang batu, minyak mentah ( petroleum) dan gas asli. Pada tahun 2011 , minyak mewakili 33.1 % daripada penggunaan tenaga global dan tenaga boleh diperbaharui menyumbang hanya 2.1 % , manakala penggunaan arang batu meningkat sebanyak 5.4 % ( BP, 2012).

Anggaran analisis terbaru IEA yang di seluruh dunia, subsidi penggunaan bahan api fosil sebanyak AS $ 523 bilion pada tahun 2011, 27 % meningkat daripada AS $ 412 billion pada tahun 2010 ( IEA , 2012).

Pada tahun 2011, IEA mengkaji semula subsidi kepada pengguna daripada 12 negara di Forum Kerjasama Economic Asia-Pacific (APEC), yang bersama-sama mewakili kira-kira satu perempat daripada subsidi global.

Secara per kapita , Malaysia mempunyai ketiga tertinggi subsidi bahan api fosil , perbelanjaan AS $ 199,6 setiap orang pada tahun 2009 , di belakang Brunei pada AS $ 804,1 dan Rusia pada AS $ 274,3 (IEA , 2011). Kajian ini juga menunjukkan bahawa Malaysia membelanjakan 2.4 % daripada KDNK untuk subsidi bahan api fosil , di belakang Vietnam, dengan yang tertinggi perbelanjaan oleh KDNK pada 2.8 %. 

Produk petroleum adalah campuran kimia berasal dari minyak mentah , termasuk bahan api seperti diesel, minyak tanah, minyak jet , asfalt dan minyak pelincir. Pada tahun 2011, keluaran minyak yang menyumbang lebih separuh daripada semua subsidi global (IEA , 2013 ).

Keseluruhan pemilikan dan kawalan ke atas sumber-sumber petroleum di Malaysia diberi kebangsaan syarikat minyak , PETRONAS, yang dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan. Ia menghasilkan dan membekalkan kedua-dua  minyak petrol dan diesel, serta gas yang digunakan untuk penjanaan elektrik.

Kerajaan Malaysia telah menetapkan harga untuk petrol ( RON92 dan kemudiannya RON95 ), diesel dan gas petroleum cecair ( LPG ) sejak 19.831 melalui apa yang dipanggil sebagai " mekanisme harga automatik"
(APM ).

Harga RON97 telah dibenarkan untuk terapung sejak September 2009. "Mekanisme Harga " merujuk kepada cara di mana harga point- of-sale ditetapkan (sama ada oleh pasaran, oleh kerajaan, atau campuran kedua-dua ). Di Malaysia, mekanisme harga dipanggil " automatik. " Biasanya, ini mencadangkan sistem harga yang pas turun naik harga melalui kepada pengguna menggunakan ditetapkan formula.

Walau bagaimanapun , harga RON95 , diesel dan LPG telah hampir tidak berubah sejak tahun 2009 (lihat Rajah di bawah), turun naik harga bermakna tidak melalui kepada pengguna. Sebaliknya, di Malaysia yang dipanggil "APM " adalah formula yang digunakan untuk menentukan berapa banyak subsidi yang diperlukan untuk menampung perbezaan antara harga runcit yang tetap dan harga pasaran.



Bagaimanakah mekanisme harga Malaysia sebenarnya berfungsi?

Mekanisme harga mengekalkan rendah Harga runcit barangan petroleum dengan memastikan bahawa perbezaan antara harga dan runcit  harga pasaran sebenar dibuat dengan cara:
i)                    pengecualian cukai jualan; dan
ii)                 subsidi.

Kerajaan telah mendedahkan bahawa terdapat enam komponen kepada mekanisme harga di mana ia membina harga runcit bahan api, yang adalah seperti berikut:

  1. Kos produk rujukan produk petroleum , yang diambil dari Mean Of  Platts Singapura ( MOPS ), indeks yang digunakan oleh banyak negara-negara ASEAN, berdasarkan purata harian transaksi perdagangan produk petroleum.
  2. "Alfa ": Perbezaan antara harga MOPS dan harga pembelian syarikat-syarikat minyak di Malaysia. Alpha bertindak sebagai sejenis penampan bagi syarikat-syarikat minyak , supaya jika harga produk petroleum lebih tinggi daripada harga MOPS dengan jumlah yang lebih besar Alfa, syarikat minyak menanggung tambahan kos ( dan sebaliknya ).
  3. Kos operasi meliputi pengangkutan dan kos pemasaran produk petroleum. Mereka telah ditetapkan pada 9.54 sen ( AS $ 0.03) seliter bagi semenanjung.
  4.  Margin syarikat minyak ditetapkan pada 5 dan 2.25 sen ( US $ 0.02 dan US $ 0.01) seliter bagi petrol dan diesel masing-masing.
  5.  Margin pengusaha stesen ' ditetapkan pada 12.19 dan 7 sen (AS $ 0,04 dan AS $ 0.02) seliter bagi petrol dan diesel masing-masing.
  6.  Cukai jualan dan subsidi : Menurut Akta Cukai Jualan (1972) kerajaan boleh mengumpul maksimum 58.62 dan 19.64 sen (AS $ 0,18 dan AS $ 0.06) seliter petrol dan diesel masing-masing.
Walau bagaimanapun ,ini hanya akan berkuat kuasa apabila harga titik- jualan adalah lebih rendah daripada harga runcit tetap. Jika harga pam dikira petrol dan diesel adalah lebih tinggi daripada runcit harga selepas mengambil kira cukai jualan pengecualian - kerajaan menyediakan subsidi kepada menstabilkan harga bahan api runcit ( Kementerian Koperasi dan Kepenggunaan , 2009; Tan , 2009).

Pada mulanya, apabila mekanisme harga telah diperkenalkan pada tahun 1983 ,kerajaan hanya mempunyai cara untuk mengubah cukai yang kena dibayar oleh pengeluar kerana harga pasaran minyak adalah lebih rendah daripada yang ditetapkan runcit  harga. Tetapi apabila bekas meningkat melebihi kedua, kerajaan perlu mula membayar subsidi juga.
Malaysia itu telah subsidi LPG sejak Januari 1990, diesel sejak Oktober 1999 dan  RON95 sejak Jun 2005 ( Cheong, 2009) di samping terdahulu cukai jualan.


Bagaimana harga minyak dikira?

Kos produk , kos operasi, margin syarikat minyak , stesen margin pengendali dan cukai jualan ditambah untuk membuat harga sebenar bahan api. Kemudian, cukai jualan dan subsidi dipotong daripada ini untuk mendedahkan harga runcit. Jadual di bawah adalah contoh ini  Proses pengiraan harga RON97 pada bulan Julai 2005.





Siapa yang sebenarnya menerima subsidi ?

Kerajaan membetulkan harga bahan api di bawah kadar pasaran dan membayar  subsidi kepada peruncit bahan api untuk mengimbangi mereka ( Jabatan Negara Amerika Syarikat, 2009).


Apakah kesan-kesan daripada mekanisme harga ini?

Mekanisme harga berkesan merendahkan harga pengguna , dan pada masa yang sama menjamin keuntungan yang positif. Ia itu sewenang-wenangnya menentukan harga yang di sebelah pengguna , di samping mengawal selia keuntungan dan utiliti di sebelah pengeluaran.

Tidak mengejutkan, kenaikan harga petroleum antarabangsa telah meningkat dengan ketara kewangan beban ini mengenakan ke atas bajet negara.
Pada tahun 2012 kerajaan yang dibayar untuk 28 % daripada kos RON95 , 32 % daripada kos diesel, dan lebih bahawa 51 % daripada kos LPG ( lihat jadual  di bawah).

Secara perbandingan, Malaysia mempunyai kedua harga terendah bagi petrol dan diesel di rantau ini , kedua hanya untuk Brunei ( lihat jadual di bawah). Untuk mengekalkan ini, kerajaan kehilangan hasil melalui dua saluran yang digariskan di atas : cukai jualan atas dan membayar subsidi.




Petrol dan Diesel

Petrol digunakan dalam kereta penumpang dan kenderaan pengangkutan kecil. Sumbangannya kepada jumlah petroleum penggunaan produk berbeza di seluruh negara bergantung kepada kedua-dua pendapatan dan kepentingan pasaran diesel ( Bacon & Kojima , 2006).

Diesel digunakan terutamanya dalam pengangkutan (untuk kenderaan besar seperti bas dan trak pengangkutan) dan pertanian, dan juga sebagai bahan api sandaran untuk penjanaan kuasa.

Pengguna di Malaysia menggunakan dua jenis petrol untuk menjana kenderaan mereka : RON97 dan RON95.  RON97 kini tidak lagi diberi subsidi , jadi harganya adalah selaras dengan harga pasaran sebenar ( atau RM3.00 US $ 0,97 seliter pada bulan Disember 2012).

Seperti yang telah dibincangkan , kerajaan subsidi RON95 dalam dua cara: dengan menghapuskan cukai jualan dan menambah subsidi untuk petrol. Oleh itu harga  RON95 telah dikekalkan pada RM1.90 (AS $ 0.61) seliter sejak Disember 2010 , dan bukannya yang harga pasaran RM2.63 (AS $ 0.85) .

Sejak Disember 2010, diesel dijual kepada kedua-dua kenderaan pengangkutan awam di darat dan penumpang sungai sektor ( dan nelayan) adalah subsidi , dengan harga pada RM1.80 (US $ 0,58 ) per liter ( Kementerian Perdagangan Dalam Negeri , Koperasi dan Kepenggunaan , 2011).

Diesel dijual kepada kilang-kilang dan perniagaan di harga pasaran. Kira-kira 15 % daripada kenderaan dan 80,000 nelayan layak untuk diesel subsidi (Pengurusan Sektor Tenaga Program Bantuan,ESMAP , 2006). Di samping itu, seperti petrol, diesel dikecualikan daripada cukai jualan , terus meningkatkan kos kepada kerajaan.

Sistem harga dua peringkat telah membawa kepada pembelian besar diesel pada harga subsidi oleh pengguna lain daripada kumpulan sasaran, dengan kerajaan berulang kali mengeluarkan amaran mengisi terhadap pemilik stesen dan nelayan yang mengalihkan bahan api subsidi ( ESMAP , 2006).

Pada tahun 2006, cuba untuk memerangi aktiviti haram ini ,kerajaan melancarkan skim subsidi e- diesel bagi nelayan , berharga RM10 juta ( AS $ 3.2 juta) , yang menggunakan kad pintar , menjadikannya tidak layak pembelian diesel subsidi lebih sukar ( Vagliasindi , 2012). Skim ini menetapkan kuota bulanan  mengikut saiz bot, dan membolehkan nelayan untuk membeli diesel pada RM1 seliter daripada kedai-kedai menggunakan sistem kad pintar. Nama pemilik bot , nombor pendaftaran kapal dan kuota bulanan dicetak dengan setiap transaksi (Kementerian Perdagangan Dalam Negeri , Koperasi dan Kepenggunaan , 2011).

Pada bulan Mac 2006 , satu sistem "kad armada" atau fleet card juga telah diperkenalkan bagi operator pengangkutan awam yang berhak untuk subsidi diesel . Mereka yang disahkan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Dalam Negeri layak mendapat diskaun sebanyak 15 sen ( AS $ 0.05) seliter apabila dibeli menggunakan kad armada. Setiap kategori kenderaan mempunyai kuota bulanan, yang terdiri daripada 570 liter sebulan bagi bas sekolah dan 720 liter untuk teksi, kepada 2,280 liter sebulan bagi bas ekspres ( Kementerian Perdagangan Dalam Negeri , Koperasi dan Kepenggunaan , 2011).


Gas Petroleum Cecair ( LPG)

LPG dibeli dalam silinder bertekanan dan digunakan untuk memasak, pemanasan dan lampu. Tidak seperti minyak tanah, ia adalah bahan api pilihan bagi isi rumah atas dan sederhana di kawasan bandar yang tidak disambungkan kepada rangkaian gas berpusat ( Bacon & Kojima , 2006). Di Malaysia, LPG ​​subsidi , dengan 14 kilogram tangki gas berharga pengguna RM26.60 (US $ 8,64 ) dan bukannya harga pasaran RM54.39 (AS $ 17,58 ).
Penganalisis meramalkan bahawa penggunaan gas ditetapkan untuk mengatasi pengeluaran dalam negeri di Malaysia, yang gas harga terus menjadi yang terendah di Asia Tenggara, sebagai hasil daripada subsidi ini yang besar.


Elektrik

Sektor elektrik di Malaysia dikuasai oleh pelbagai pengeluar tenaga bebas (IPP)
dan tiga syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC ): Tenaga Nasional Berhad ( TNB) yang menyelia Semenanjung Malaysia dan Labuan, dan Sarawak Energy (SEB ) dan Elektrik Sabah ( SESB) yang bertanggungjawab untuk negeri-negeri masing-masing ( Oxford Business Group Malaysia , 2011).

IPP menyumbang kira-kira 40 % daripada bekalan elektrik negara ( Vagliasindi , 2012). Penggunaan elektrik adalah sebahagian besarnya berpecah antara pengguna (13.8 %), sektor pengangkutan (36.5 %) dan sektor industri (42.6 %) (FOMCA , 2011).

Penjanaan elektrik datang terutamanya daripada gas asli dan arang batu , dengan bahagian masing-masing berkurangan dan meningkat secara mendadak sejak 17 tahun yang lalu, sebagai Rajah di bawah menunjukkan.

Arang batu kini mencakupi 38.9 % daripada penjanaan elektrik berbanding dengan 9.7 % pada tahun 1995, dan gas 52.7 % , berbanding dengan 66.5 %.




Penjana elektrik subsidi dengan harga gas yang rendah di tengah-tengah dikenakan. Petronas, sebuah pengeluar dan pengedar gas , diperlukan untuk menjual kepada penjana tenaga elektrik pada harga yang terkawal RM10.70 (AS $ 3) setiap juta unit metrik terma British ( mmbtu ). 

Oleh itu , Petronas telah kehilangan dianggarkan RM20 bilion ( AS $ 6.4 bilion) dalam pendapatan diketepikan dengan subsidi gas yang digunakan oleh industri, termasuk sektor tenaga (lihat Rajah di bawah) ( Foong, 2012). Petronas juga memberi subsidi gas diimport dari Indonesia, Thailand dan Vietnam , yang membentuk kira-kira 32 % daripada Semenanjung Permintaan Malaysia ( Aris, 2012). Oleh itu , Malaysia mempunyai kedua terendah harga gas pengguna akhir di Asia Tenggara , di belakang Brunei ( Kementerian Kewangan, 2012).




Pengguna elektrik subsidi oleh rebat bulanan. Sejak tahun 2008, kerajaan telah menyediakan  RM20 (USD $ 6.4) subsidi bil elektrik bulanan kepada semua pelanggan TNB. Tambahan pula, TNB memberikan " pelanggan istimewa " (termasuk sekolah-sekolah dan institusi pengajian tinggi kerajaan, tempat-tempat ibadat dan kebajikan rumah) 10 % diskaun ke atas bil elektrik mereka (TNB , 2012).

Konsesi ini kos TNB RM7.8 juta (US $ 2.5 juta) pada tahun 2012, dan dijangka diperluaskan kepada institusi yang sebahagiannya dibiayai oleh kerajaan (TNB , 2012). SESB juga menerima besar diesel dan bahan api subsidi minyak daripada kerajaan untuk mengurangkan kos penjanaan elektrik, berjumlah RM543.4 juta (AS $ 173.300.000 ) pada tahun 2012 ( TNB, 2012).


IPP, PPA dan Subsidi Kerajaan

Satu sistem perjanjian pembelian tenaga ( PPA ) bermaksud bahawa kos kekurangan gas juga telah ditanggung oleh kerajaan dan Petronas. IPP telah dapat menandatangani PPA tegar dengan mereka GLC masing-masing sejak tahun 1990 , yang membolehkan mereka untuk memonopoli penghantaran tempatan dan sistem pengedaran  ( Oxford Business Group Malaysia , 2011).

Di Semenanjung Malaysia, terdapat tiga jenis PPA, bentuk terawal yang memberi manfaat besar kepada IPP. Yang penting, ia membolehkan IPP untuk memindahkan kos membakar sulingan lebih mahal apabila terdapat kekurangan gas kepada TNB, yang kemudian diganti oleh kerajaan dan Petronas ( Ismail, 2012).

Sebagai contoh, kekurangan gas yang berpanjangan disebabkan oleh aktiviti penyelenggaraan di Petronas bermakna TNB terpaksa membakar minyak dan sulingan , menyebabkan kos yang RM3.1 bilion (AS $ 1 bilion) antara Januari 2010 dan Oktober 2011. Tetapi kerajaan ketika itu bersetuju untuk membayar TNB RM2.02 bilion (AS $ 648,000,000 ) dalam pampasan, separuh daripada yang datang dari Petronas ( "Presiden Petronas," 2012).

Analisis lanjut sektor kuasa itu menjadi  sukar oleh sebab keengganan kerajaan untuk mendedahkan pembayaran yang dibuat kepada pelbagai IPP ​​dan kelegapan PPA ( Teh, 2011a ). Bebas, bukan untuk keuntungan penyelidikan institut Penyelidikan Kemajuan Masyarakat ( REFSA ) menekankan bahawa subsidi gas yang ditanggung oleh Petronas telah mewujudkan IPP tidak cekap dengan struktur kos kembung ( Foong, 2012).

IPP Malaysia menjana kuasa pada kira-kira 59 sen (AS $ 0.19) setiap jam kilowatt (kWh) , yang lebih daripada pengguna kediaman di Singapura gaji (52 sen; AS $ 0.17) di mana elektrik dijual di pasaran harga, tanpa apa-apa subsidi, dan dengan penghantaran dan kos pengedaran dimasukkan ( Teh, 2011a ).

Ini menunjukkan bahawa pada kadar semasa, IPP menjana keuntungan daripada gas murah yang diberi subsidi Petronas, walaupun kerajaan menafikan bahawa IPP keuntungan daripada subsidi gas.


Adakah Subsidi Tenaga Baik untuk Warganegara Malaysia ?

Di Malaysia, subsidi tenaga adalah bertujuan sebagai satu mekanisme untuk memastikan tenaga yang berpatutan untuk rakyat. Subsidi melakukan ini secara langsung, dengan membolehkan pengguna untuk membayar kurang untuk bahan api, dan secara tidak langsung, membuat barang-barang dan perkhidmatan yang menggunakan bahan api subsidi (seperti pengangkutan awam) lebih murah oleh mengurangkan kos input. 

Namun terdapat juga kedua-dua kos langsung dan tidak langsung dikaitkan dengan subsidi yang
tidak sentiasa jelas, seperti meningkatkan hutang negara , semakin teruk pencemaran, dan meluaskan jurang sosio-ekonomi. Seksyen ini menonjolkan banyak kesan sosial dan ekonomi subsidi, serta beberapa kuasa-kuasa ekonomi dan politik yang menjaga mereka wujud.


Adakah faedah-faedahnya kepada golongan miskin?

Salah satu justifikasi yang paling biasa untuk subsidi bahan api fosil adalah bahawa mereka memperbaiki hidup orang-orang yang miskin dengan menjadikan kos bahan api untuk memasak dan pemanasan, seperti minyak tanah , LPG dan elektrik, lebih murah. 

Di negara-negara membangun di mana subsidi itu adalah biasa, mereka boleh agak meningkatkan taraf hidup dengan membolehkan bahan api tradisional untuk dihentikan . Hasilnya, ini masyarakat mengalami kurang pencemaran dalaman dan pengurangan dalam masa yang digunakan bahan api perhimpunan , menyebabkan lebih banyak masa untuk pendidikan dan aktiviti-aktiviti lain yang lebih produktif (UNEP , 2008).

Walau bagaimanapun , kajian menunjukkan bahawa , secara umum , golongan miskin tidak adalah penerima utama tenaga subsidi - keadaan ini yang juga berlaku di Malaysia. Ini adalah kerana subsidi jarang disasarkan khusus pada golongan berpendapatan rendah yang memerlukan mereka , tetapi sering " subsidi terbuka ," boleh dinikmati untuk  semua pengguna , tanpa mengira kekayaan mereka.

Akibatnya, subsidi ini memberi manfaat kepada syarikat-syarikat tenaga , pembekal, dan isi rumah yang kaya di kawasan bandar agak lebih daripada yang mereka lakukan isi rumah miskin.





Satu kajian baru-baru ini oleh Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF ) menunjukkan bahawa bahagian bawah 20% daripada isi rumah menerima secara purata hanya 7 % daripada jumlah subsidi, manakala 20 % menerima 43 %. Walaupun subsidi minyak tanah, yang biasanya dilihat sebagai pro- miskin, tidak disasarkan dengan baik , dengan bahagian atas 60 % daripada isi rumah sentiasa menerima lebih daripada 57 % daripada subsidi ( Baig , Mati, Coady & Ntamatungiro , 2007).

Selain itu, subsidi tenaga terbuka biasanya akan  meninggalkan kesan yang lebih teruk kepada golongan miskin , kerana mereka menanggung kos subsidi yang sama , manakala kurang  faedah keseluruhan daripada yang lain penduduk. Sebagai contoh, yang kaya orang mampu membeli lebih petrol bersubsidi daripada orang yang miskin, bermakna orang kaya menggunakan lebih banyak subsidi daripada orang yang miskin, walaupun kos subsidi adalah ditanggung secara sama rata oleh kedua-dua pengguna di bentuk cukai dan kos peluang.

Walau bagaimanapun, adalah benar bahawa margin nilai wang  adalah lebih penting kepada golongan miskin (dan sebagainya ia bermakna lebih banyak kepada mereka walaupun mereka menguasai bahagian yang lebih kecil daripada jumlah kos  subsidi. Namun subsidi terbuka  yang tidak membezakan antara golongan berpendapatan masih mengalihkan besar sebahagian daripada dana untuk golongan kaya , dana yang sepatutnya digunakan untuk membantu golongan miskin.
Lencongan ini bukan sahaja  menggalakkan berlebihan di kalangan kumpulan berpendapatan tinggi (dengan itu memburukkan lagi ketidaksamaan ), tetapi juga bermakna kurang dana yang disediakan untuk memberi bantuan kepada golongan miskin daripada yang akan diagihkan oleh kerajaan.
Malaysia tidak terkecuali.

Sesetengah anggaran menunjukkan bahawa kumpulan berpendapatan tinggi membentuk lebih daripada 70 % daripada penerima subsidi untuk bahan bakar (Majlis Penasihat Ekonomi Negara [ NEAC ], 2009).

Begitu juga, jika harga bahan api petroleum yang diperoleh di Malaysia , adalah dianggarkan bahawa 20 % daripada golongan berpendapatan akan paling terjejas. Kumpulan ini akan kehilangan lebih daripada 9 % daripada pendapatan lebih nyata daripada dua kali ganda daripada termiskin 20 % daripada isi rumah di negara ini ( Moradkhani , 2010, dipetik dalam Vagliasindi , 2012). Yang berkata, jika harga elektrik telah meningkat, kehilangan sebenar pendapatan akan dibahagikan sama rata di seluruh penduduk .

Sifat regresif subsidi di Malaysia diburukkan lagi dengan ketiadaan sosial yang komprehensif jaringan keselamatan , yang gagal untuk mengurangkan kesan harga bahan api yang lebih tinggi pada orang miskin ( Vagliasindi , 2012). Sistem berpusat e -Kasih , yang baru-baru ini diwujudkan untuk mengenal pasti isi rumah miskin mengalami liputan dan isu-isu ketepatan dan ketidakupayaan untuk berjaya mensasarkan golongan berpendapatan rendah ( Vagliasindi , 2012).



Adakah Subsidi Tenaga Baik untuk Pembangunan Ekonomi?

Walaupun subsidi membentangkan cara yang mudah untuk merangsang sektor-sektor tertentu ekonomi, mereka juga menggalakkan berlebihan dan pengagihan sumber yang tidak cekap, yang bekerja untuk menjejaskan ekonomi kecekapan. Subsidi longkang belanjawan negeri, menggalakkan pelaburan dan persaingan, dan menggalakkan bahan api penyeludupan, kos yang akhirnya ditanggung oleh masyarakat. Selain itu, harga bahan api yang konsisten rendah di Malaysia telah mewujudkan pergantungan yang akan membuat mengeluarkan subsidi kedua-dua sosial dan ekonomi mengganggu dan politik yang tidak menarik.


• Tekanan Fiskal
Subsidi meletakkan tekanan ke atas bajet negara dengan penyaliran kewangan kerajaan, terutamanya apabila minyak antarabangsa harga yang tinggi. Seperti yang telah disebutkan, pada tahun 2011, lebih daripada satu per sepuluh daripada perbelanjaan mengurus kerajaan telah dibelanjakan untuk subsidi minyak, lebih daripada 43 % daripada perbelanjaan pembangunan kasar (lihat Jadual di bawah) (Ilias, Lankanathan & Poh, 2012).




Selain itu, pada tahun 2012 subsidi telah ditetapkan melebihi jumlah yang diperuntukkan untuk ketiga tahun berturut-turut (Ilias, Lankanathan & Poh, 2012) sebagai hasil daripada harga minyak antarabangsa yang tinggi. Walau bagaimanapun, perbelanjaan berkaitan minyak  telah digantikan oleh hasil berkaitan minyak, oleh itu akaun semasa terus mencatat lebihan dalam 2012, walaupun secara perlahan-lahan merapatkan satu (Sander & Hanusch, 2012).

Malaysia akan dapat manfaat daripada harga minyak yang lebih tinggi melalui eksport meningkat yang membawa kepada kedua-dua lebihan perdagangan yang lebih besar dan pendapatan kerajaan yang lebih tinggi melalui cukai , royalti dan dividen daripada PETRONAS. Walau bagaimanapun, beberapa faktor menghalang iaitu:

i)                 Apabila harga minyak meningkat, beban subsidi atas perbelanjaan kerajaan juga meningkat. Juga, kerana bayaran subsidi ditanggung bulanan (sedangkan hasil berkaitan minyak hanya terakru sekali atau dua kali setahun ) meningkatkan harga minyak mengganggu pengurusan aliran tunai ( Sander & Hanusch , 2012).
ii)    Pengeluaran minyak Malaysia telah menurun, manakala penggunaan terus meningkat. Hasil pengeluaran yang lebih rendah daripada kekurangan semula jadi bidang yang sedia ada dan masalah dengan pasir dalam minyak di takungan Kikeh off Sabah- takungan laut pertama di Malaysia yang telah memberi kesan tahap pengeluaran (" Murphy bergerak untuk menangani ," 2011).

Kenaikan konsisten yang mendadak dalam penggunaan adalah akibat daripada subsidi bahan api insentif memesongkan permintaan dalam negeri . Menurut IEA , Malaysia hanya mempunyai 33 tahun rizab gas asli dan 19 tahun rizab minyak meninggalkan (FOMCA , 2011), manakala penggunaan minyak meningkat daripada 465,000 tong sehari  kepada 524,000 tong sehari antara 2000 dan 2010 (Indeks Mundi, 2012).

• Beban Import

Dengan buatan peningkatan permintaan tenaga, penggunaan subsidi membawa kepada kedua-dua peningkatan dalam import dan penurunan dalam eksport. Peningkatan import mengenakan beban kewangan secara langsung kepada ekonomi, terutama pada masa-masa harga minyak antarabangsa yang tinggi.

Bagi negara-negara pengeksport bersih seperti Malaysia, peningkatan mendadak dalam permintaan dalam negeri adalah kebimbangan kerana ia mengurangkan jumlah minyak yang sedia untuk eksport.

Di Malaysia, peningkatan dalam penggunaan domestik dan penurunan dalam pengeluaran minyak telah membawa kepada penurunan dalam eksport bersih kira-kira 43,000 tong sehari , secara purata, antara tahun 2005 dan 2010 ( Sander & Hanusch , 2012).

Sementara itu , pada tahun 2011 nilai eksport petroleum meningkat , meningkat daripada 9 % daripada jumlah eksport, kepada 10 % 2010-2011 (EPU , 2012) menandakan kepentingan mereka sebagai sumber kebangsaan hasil. Walau bagaimanapun, langkah-langkah yang sedang diambil untuk menangani kemerosotan dalam pengeluaran. PETRONAS melabur dalam bidang minyak marginal menawarkan pengecualian cukai kepada kedua-dua syarikat asing dan tempatan, dan mempercepatkan pembaikan bidang yang sedia ada, dan pengeluaran minyak dijangka pulih pada tahun 2013 dengan
pembukaan telaga minyak laut dalam yang baru ( Sander & Hanusch , 2012).




• Pelaburan

Subsidi kepada pengguna memberi kesan buruk sumber pelaburan dengan mengurangkan syarikat-syarikat tenaga, pendapatan dan seterusnya mengehadkan keupayaan mereka untuk melabur dalam mengembangkan dan mengekalkan infrastruktur berkaitan tenaga (IEA , OPEC , OECD & Bank Dunia, 2010).

Sejak tahun 1997 PETRONAS telah membayar lebih daripada RM160 bilion ( AS $ 51 bilion ) untuk subsidi sektor kuasa di Malaysia, termasuk pengeluar milik persendirian kuasa, dan komersial , kediaman dan sektor pengangkutan ( Aris, 2012).

Adalah dianggarkan bahawa pada tahun 2012 kos untuk subsidi gas sahaja berjumlah kepada RM28 bilion ( AS $ 8.9 bilion) ( Lee, 2012). Dana ini boleh digunakan bukan sahaja untuk melabur dalam teknologi dan infrastruktur sendiri , tetapi juga untuk membayar dividen yang lebih tinggi dan cukai korporat kepada kerajaan, pemegang saham tunggal , yang akan mengimbangi sebahagian daripada beban kewangan.

• Persaingan

Subsidi kepada jenis tenaga khusus menjejaskan pembangunan teknologi lain yang mungkin lebih ekonomi (serta alam sekitar ) cekap ( UNEP , 2008). Subsidi bahan api fosil itu " Mengunci " teknologi yang bergantung kepada minyak dan gas, dengan pengecualian orang-orang yang menggunakan bahan api yang boleh diperbaharui.

Pada harga pasaran, kuasa daripada diesel atau minyak yang agak mahal dan oleh itu akan dibuka persaingan yang sihat dari sumber-sumber tenaga boleh diperbaharui.

Walau bagaimanapun, apabila minyak dan diesel adalah sangat subsidi , kerana mereka adalah di Malaysia, tenaga boleh diperbaharui adalah tidak dapat bersaing kerana pasaran dimanipulasikan. Tambahan pula, dengan peningkatan permintaan bagi bahan api fosil , subsidi melemahkan permintaan pengguna untuk tenaga alternatif (Institut Antarabangsa bagi Pembangunan Mampan [ IISD ], 2012).

• Kos-kos  Peluang

Subsidi bahan bakar mewakili kos peluang yang serius dengan mengalihkan dana yang boleh digunakan untuk membiayai projek-projek untuk meningkatkan kualiti hidup rakyat Malaysia, seperti skim kebajikan atau penyelidikan dan pembangunan.

Pada tahun 2011, subsidi untuk semua produk berjumlah 78 % daripada
perbelanjaan kerajaan pembangunan kasar ( Fell ) ( Ilias, Lankanathan & Poh, 2012), wang yang boleh sebaliknya telah digunakan untuk membiayai projek-projek awam.

• Penyeludupan dan Rasuah

Subsidi tenaga menggalakkan penyeludupan bahan api dengan membolehkan pengguna untuk keuntungan daripada menjual murah bahan api di negara-negara di mana harga yang lebih tinggi. Keuntungan ini datang pada perbelanjaan negara subsidi , yang mengalami kerugian dari cukai dan duti yang dikutip (IEA , OPEC , OECD & Bank Dunia, 2010).
Adalah dianggarkan bahawa kerugian akibat penyeludupan dalam jumlah Malaysia RM10 juta ( US $ 3.1 juta) yang tahun untuk LPG sahaja, dan masing-masing berjaya penyeludupan diesel cuba diterjemahkan kepada 40,000 liter
hilang ( Karim, 2012).

Perbezaan harga bahan api di antara Malaysia dan Thailand menggalakkan pemandu Thailand mengisi minyak di Malaysia , yang membawa kepada kekurangan bahan api di sepanjang sempadan ( ESMAP , 2006). penyeludupan juga menggalakkan rasuah dalam sektor swasta sebagai pegawai peronda sempadan ganjaran untuk memudahkan operasi haram.

Untuk cuba untuk membendung aktiviti haram , negara-negara yang bersempadan dengan Selat Melaka telah meningkatkan maritime pengawasan, tetapi operasi penyeludupan boleh besar dalam skala yang melibatkan pukat tunda yang diubahsuai boleh tahan sehingga satu juta liter bahan api ( ESMAP , 2006). Berakhirnya  subsidi di rantau ASEAN adalah penyelesaian yang jelas untuk membendung penyeludupan dengan merapatkan perbezaan harga bahan api di antara negara.

Bahan api subsidi juga diniagakan secara haram di dalam sempadan Malaysia , kerana subsidi petroleum produk yang bertujuan untuk pengguna dialihkan kepada sektor perindustrian. Pada tahun 2006 kerajaan memperkenalkan sistem "nano -tag " untuk menandakan petrol dan diesel subsidi untuk memastikan ia tidak digunakan oleh industri. Kerjasama antara agensi-agensi kerajaan menyebabkan 631 kes-kes yang berkaitan dengan produk petroleum bersubsidi itu diserahkan untuk siasatan lanjut pada tahun 2011 ( Kementerian
Perdagangan Dalam Negeri , Koperasi dan Kepenggunaan , Malaysia, 2011).



Laporan penuh boleh dimuat turun di 

Thursday, September 12, 2013

MY FIRST ARTICLE IN THE HEAT MAGAZINE...SEPTEMBER 2013


Another channel for me to spread messages in energy efficiency and energy conservation to bigger audience. I was invited to be  regular writer in the newly launched magazine The Heat and will focus on the theme Energy and You.

The Heat is available at the news stands from September with online version at www.theheat.my.





Wednesday, September 11, 2013

CAPACITY BUILDING: TRAINING ON ENERGY MANAGEMENT SYSTEM DEVELOPMENT & IMPLEMENTATION


24 SEPTEMBER 2013, SHAH'S VILLAGE HOTEL AND RESORT, PETALING JAYA, SELANGOR

I conducted another one full day training in a 5 day training program under Malaysia Association of Energy Service Companies. This was the 3rd session of the year and one more session is expected to be in December 2013, the last of  the year.

My topics titled as follows:
1. Energy Resources, Conversions And Costs
Highlights:  
i) Energy Sources and Utilization
ii) Energy Sources in Malaysia 
iii) Understanding energy costs 
iv) Electricity bill analysis 
v) The way forward
 
2. Key Elements in Energy Management
Highlights: 
i) The Aim   
- For the participant to be able to establish the systems and processes required  to improve energy performance which will lead reduction of costs  through systematic means in energy management
ii) Overview of Energy Efficiency & Energy Management
iii) Introduction to Energy Management System(EnMS
iv) The strategy in implementing EnMS 
v) Building Awareness and Motivation for Employees

3. Implementing Energy Management System based on ISO50001 standard requirements
 Highlights: 
i) Introduction & benefits of energy management standards    
ii) Introduction to ISO 50001: 2011 Standard 
iii) Implementing energy management based on standard  
Introduction of the trainer by Prof. Kannan, MAESCO Advisor
The whole one day training covers lectures on the key concepts on energy management system, , key steps in EnMS development and implementation  and mixed with the use of EnMS tools  complete with practical examples from real life case studies. This is due to, I am personally a consultant in EnMS and there were plenty of sharing of tips on how to  develop EnMS at each individual organization and how to overcome possible barriers from within the organizations.




The training has little coverage on the technical or engineering topics in energy management since the emphasis is more improving energy performances and sustaining the desired results through effective management practices.

Since the last batch of participants, I have introduced the use of EnMS template or spreadsheet that  I was trained under the UNIDO EnMS Expert program and the tool has created more interest from the participants.

With some real life data and information, I showed and guided them on how to develop, implement and monitor EnMS at their company or at any organization in a systematic method  of documentation and updating their progress from the very beginning.

One of the area that really keep them "awake" in the class is when reviewing the energy data and to identify the drivers of energy consumption using the regression analysis in the planning stage of EnMS development.

From regression analysis, they will be able to indicate the status of their existing energy performance through the interpretation of charts in the MS Excel sheet created from the data.

Most of them were so excited to know how the establish Energy Performance Indicators, Energy Baseline, identifying the possible baseload value and also to  make projection of their energy consumption using the analysis.
Below is the example of  a chart for regression analysis.


Regression analysis for energy consumption with production value as the driver

Another method that really make them more interested to know and try is using the regression  analysis of predict the energy consumption and to compare between the projected values and actual data that they have collected through actual measurements by developing and analysing the Cumulative Sum(CUSUM) chart as shown below.


Exampe of CUSUM chart that will enable us to monitor our actual energy performance when implementing energy conservation measures
In general, the UNIDO EnMS template has been designed to be a master template for EnMS development and implementation with all components are arranged according to the requirements of EnMS based on ISO50001 Standard.

If each participant use the template and modify the content, data and information according to their own facilities and keep it updated in the same sequence with documents needed in a proper order, they will be basically would not have problem to go for certification whenever they are ready.

However, the key message of the training and the use to the template is not focusing too much towards certification. It is more on implementing the energy management system at their facilities by adopting the requirements in the standard which will lead to energy cost reduction for low and no cost measures as a start.



Group photo to end the one  day
For more effective training in energy management system, minimum 2-day session  is normally needed  with limited numbers of participants where more time can be allocated for participants to enter and process their own data and information  using the EnMS template.
With the assistance of one co-trainer, more facilitation and expert guidance by the trainers to each participant.

Participants are are expected to attend the training with a set of data and information related to energy consumption and management activities and the two-day session will more of interactive sessions rather than just lectures by the trainer.

Key output from the sessions will be a fundamental structure and analysed data that will be ready to continue to be used and adopted  to kick of or further improve energy management implementation in their own facilities.

The outline for the two day program is as follows:

Day 1


Topic
Duration (mins)
Start Time
End Time
Registration
 
08:30
08:45
Introduction
30
08:45
09:15
Overview of energy
15
09:00
09:15
6 key concepts
45
09:15
10:00
Project management - EnMS implementation
30
10:00
10:30
Break
 
10:30
10:45
Build management commitment
30
10:45
11:15
Policy
45
11:15
12:00
Develop energy information
 and plans - part 1
60
12:00
13:00
Lunch
 
13:00
14:15
Interactive session - planning
45
14:15
15:00
Develop energy information 
and plans - part 2
45
15:00
15.45
Break
 
15.45
16:00
Energy Metrics and EnPIs
90
15:15
16:45
Review 6 key concepts
15
16:45
17:00
Day 1 End
 
17:00
 


Day 2


Topic
Duration (mins)
Start Time
End Time
Implementation and Operation
60
9.00
10.30
Break
 
10:30
10:45
Checking

10:45
12.00
Management Review
20
12:00
12.20
Workshop - Practical  works with EnMS Tool
40
12.20
13:00
Lunch
 
13:00
14.15
Workshop – Practical work on planning, operating and checking - prepare materials
60
14:15
15:15
Break
 
15:15
15:30
Workshop – presentation & discussion
50
15:30
16:20
Financial appraisal
20
16:20
16:40
Wrap up & Next Steps
20
16:40
17:00
Day 2 End
 
17:00
 


This two day program is also suitable to be conducted in-house and the key advantages of having it in-house is all data and information are available and can be sourced easily for the purpose data entry and analysis using the EnMS tool.

Below are some of the photos when I conducted the two-day training for one of my clients, in-house where using actual data and they have managed to assess their actual performance based on the analysis performed by their own energy management team members through out the interactive session.









I can be reached at zainiabdulwahab@yahoo.com for any query related to this topic and the training.

The program is also claimable under HRDF since  me myself and my co-expert trainers are certified by PMSB.