Tuesday, September 17, 2013

TIP-TIP UNTUK MENJIMATKAN PEGGUNAAN MINYAK PETROL UNTUK KERETA


LANGKAH 1:

Mengeluarkan barang-barang yang tidak diperlukan daripada but kereta

Dengan mengeluarkan perkara-perkara yang tidak diperlukan atau telah ditinggalkan di dalam kenderaan anda, anda boleh mengurangkan berat badan keseluruhan kereta. Ini termasuk perkara-perkara seperti kotak, buku-buku lama , beg golf, dan juga sebuah rak bumbung yang tidak digunakan. Mengurangkan berat yang tidak perlu dalam kereta akan mengurangkan jumlah tenaga yang diperlukan untuk menggerakkan kereta bersama-sama pada kelajuan yang sama.



Jangan mengisi tangki petrol anda untuk penuh

Setiap liter petrol adalah lebih kurang 0.7kg . Di dalam tangki petrol 50 liter ini bersamaan kepada 35kg tambahan. Jika anda tinggal berhampiran sebuah stesen minyak atau mempunyai sebuah stesen minyak di sepanjang perjalanan harian / mingguan anda, maka menokok setengah -tank atau satu tangki ketiga akan mengurangkan berat badan anda dan meningkatkan ekonomi bahan api anda. Jelas sekali jika anda tidak mempunyai akses yang mudah ke stesen minyak itu berlaku melencong lebih kerap daripada yang diperlukan untuk mengisi minyak tangki anda akan melebihi manfaat daripada beban bahan api ringan.





Pastikan tayar anda  diisi udara secukupnya

Melakukan pemeriksaan atas tayar anda secara tetap , walaupun jumlah yang sedikit tekanan udara kurang daripada tahap yang optimum akan meningkatkan seretan di jalan raya dan mengurangkan ekonomi bahan api anda. Bagi kebanyakan kereta tahap optimum tekanan ialah  kira-kira 28 - 32psi tetapi memeriksa tayar anda sendiri , tahap optimum biasanya dinyatakan di sepanjang thread tayar.



Pastikan enjin anda ditala dan diservis dengan sepatutnya

Enjin akan beroperasi dengan lebih cekap dan membakar bahan api yang kurang untuk mendapatkan output kuasa yang sama daripada enjin buruk ditala. Pastikan selang perkhidmatan anda dalam jumlah yang disyorkan ( biasanya setiap 6-9 bulan), atau lebih kerap.


Menggunakan minyak enjin yang betul

Mengkaji semula garis panduan pengeluar untuk jenis atau jenama minyak enjin yang sesuai untuk kenderaan anda. Minyak sintetik atau organik. Setelah minyak yang sesuai dan menjaga enjin anda mendahului sehingga memastikan bahawa ia adalah sebagai paling berkesan.
Pilih bahan yang sesuai, hanya menggunakan bahan api yang lebih baik jika kereta anda adalah kenderaan berprestasi.

Kebanyakan kereta memerlukan hanya RON91 minimum atau 92 untuk beroperasi dengan cekap . Di Malaysia, kita bernasib baik kerana mempunyai RON95 (petrol oktana yang lebih tinggi) sebagai bahan api oktana minimum kami, dan RON97 iaitu untuk kenderaan berprestasi tinggi. Apakah kenderaan yang berprestasi tinggi ? Sebagai peraturan ibu jari , mana-mana kenderaan yang mempunyai kurang daripada 250PS atau pergi dari 0- 100km / h dalam perlahan daripada 6.0 saat ( ya , 6.0 ! ) Perlu diisi dengan RON95, sebagai kenderaan hanya dengan kuasa yang lebih mampu untuk mendapat manfaat daripada Kedudukan oktana yang lebih tinggi daripada RON97. Saiz enjin yang digunakan untuk menjadi petunjuk yang baik prestasi, tetapi dengan enjin baru turbocharged , PS perlu cara anda untuk pergi.


LANGKAH 2 : MEMANDU DENGAN LEBIH CEKAP

Pastikan rev counter  anda (yang selain daripada speedometer ) di bawah 2500rpm .
Ini adalah cara yang paling berkesan untuk jimat pada bil petrol anda. Dengan sedar menjaga rev counter  di bawah 2500rpm anda boleh menyimpan sehingga 20% bil-bil petrol yang sedia ada.



Memandu dalam gear yang tinggi
Tukar kepada gear yang lebih tinggi sepantas mungkin tanpa meneran enjin atau kotak gear. Gear yang lebih tinggi secara semula jadi menggunakan bahan api kurang daripada gear rendah kerana mereka direka bentuk untuk menggunakan momentum yang sedia ada kereta untuk membantu memandu ke hadapan. Walau bagaimanapun beralih kepada gear yang tinggi terlalu cepat boleh tekanan enjin dan kotak gear. Secara umumnya jika anda melihat kaunter put di atas 1500rpm dan mendengar tidak shuddering ini perlu denda.


Memperlahankan kereta atau berhenti secara beransur-ansur

Brek tidak perlu membazirkan tenaga dan bahan api. Jika anda melihat speed bump atau isyarat merah dari lampu isyarat di hadapan , tidak ada apa-apa lagi keperluan untuk menekan pedal pemecut sebelum brek keras untuk berhenti! Mari kereta memperlahankan sendiri turun secara beransur-ansur , ia tidak seolah-olah sampai ke lampu isyarat merah mana-mana lebih cepat akan membuat ia menjadikan lebih cepat hijau!




Memerhatikan persekitaran anda ketika memandu

Dengan menjadi lebih sedar tentang kelajuan kereta lain serta apa-apa perubahan dalam tingkah laku pengguna jalan raya dari rakan-rakan , anda boleh mengelakkan perlu brek tidak perlu dan terpaksa membelanjakan bahan api untuk mempercepatkan lagi. Ini juga akan membantu meningkatkan keselamatan jalan raya seperti yang anda menjadi pemandu yang lebih berhati-hati dan sedar !

Mematikan enjin anda semasa menunggu di isyarat merah di lampu isyarat
Jika anda datang ke berhenti di persimpangan yang biasa dengan lampu isyarat , dan anda menjangkakan bahawa terpaksa menunggu selama lebih daripada 20 saat, anda boleh menyimpan wang dengan mematikan enjin anda (sesetengah kereta akan mempunyai ini secara automatik , ia memanggil 'berhenti / teknologi Mula '). Anda boleh mengubahnya apabila anda sudah bersedia untuk pergi , jika anda kereta pertama dalam barisan yang anda mungkin perlu berjaga-jaga tambahan! Secara amnya bergantung kepada kereta anda, anda boleh mengharapkan untuk menyelamatkan kira-kira RM0.10 untuk setiap minit yang enjin anda dimatikan ( vs dihidupkan).



Penghawa dingin vs buka tingkap
Hujah biasa adalah bahawa mempunyai penghawa dingin di adalah bahan api yang kurang cekap yang mematikannya dan penggulungan ke bawah tingkap anda. Selain daripada isu keselamatan Malaysia yang jelas dengan luka ke bawah tingkap, ia sebenarnya lebih cekap ( terutama pada kelajuan yang lebih tinggi daripada 60 - 70km / h) untuk mempunyai tingkap turun daripada penghawa dingin di . Ini adalah kerana terdapat daya heret aerodinamik dicipta oleh lubang yang dicipta oleh tingkap yang terbuka.

Langkah 3 – Letak kereta dengan lebih cekap

Memandu di sekitar mencari tempat letak kereta yang boleh menjadi bahan api digunakan dengan cekap. Ini adalah kerana pada kelajuan rendah dan berterusan brek, kecekapan bahan api anda akan kira-kira separuh daripada penggunaan purata anda. Terbaik untuk merancang lebih awal dan mempunyai idea di mana untuk meletakkan sebelum anda sampai ke lokasi. Sebagai peraturan umum , bagi kebanyakan kereta ia memerlukan kos antara 15- 20sen petrol untuk setiap minit yang anda habiskan untuk mencari tempat letak kereta (apatah lagi masa anda hilang) , supaya mengambil kira apabila memilih antara

(1) lebih rendah / tiada kos tetapi sukar untuk mencari tempat letak kereta tempat vs (2) kos parkir yang lebih tinggi dan tempat-tempat yang tersedia.

No comments:

Post a Comment